Thursday, July 23, 2015

Patañjali Yogasūtra (fragmente) ja pisut astronoomiat

Olen endiselt Hiiumaal, nüüseks juba pisut üle nädala. Esimesed päevad siin möödusid suuresti MAGADES ja Family Guy'd vaadates (nii palju siis "suurest tublidusest", aga eks puhkama peab ka:)). Eile aga sai magamisest siiber ja üha enam tundsin tungi end liigutama hakata. Teab-mis 'liigutamine' see nüüd on, aga viimased paar päeva olen suuresti lugemisega tegelenud.
Mu ema tegeleb juba u 30+ aastat meditatsiooniga ja et meil on siin Patañjali Yogasūtra raamat, siis otsustasin kasutada juhust ja see mõttega läbi lugeda. Ütleme nii, et raamat osutus meeldivaks üllatuseks. Ilmselgelt on see mõeldud tõeliselt pühendunuile, ja... lühidalt: sedalaadi joogaga on minu arvates lood järgmised: mingil väga üldisel ja fundamentaalsel tasandil on see ülimalt lihtne, aga teatud sügavamal tasandil ääretult keeruline. Ma ei oska seda teisiti sõnastada.
Seda lugedes ja tekstist inspireerituna tulid järgmised read:

'saabumine
edasi!
me otsime maailma algust!
sinu ja minu algust
naise ja mehe algust
[...]
klammerdume maise külge  
klammerdume naise
mehe, maa ja
iseenda külge
kuni mõistame
sündide saladusi
ja meele kindlust
tabab viimane laine
leiame end ulgumerelt
ja meie ees avaneb piiritu maailm 

Olen ju luuletusi kirjutanud ja midagi luuleraamatu sarnast olemas: see koosneb nn "neljast raamatust" ja üha enam tunnen ja tekib mõtteid, et vastavalt inspiratsioonile (KUI seda aeg-ajalt teele satub) võiks ka viienda osa kirjutada, sest ehkki praegused neli osa moodustavad minu silmis terviku ja lõpuks ometi on tunne, et "kõik on öeldud mida olen tahtnud öelda", siis... "miski on puudu" ja leian, et puudu on justnimelt selline meditatiivsem teema. Eks näis kuidas sellega kujuneb (see mõte mõlgub peas juba oma pool aastat ja pisut - u 5 lk - on juba ka kirjas).
Nii ehk naa tuli mõte, et panen siia kirja mõningaid fragmente sellest samast raamatust:


Olgu öeldud, et olen jooga-meditatsiooni alal suht-VÄGA algaja (aga pisut kõrvaltvaatajana ka kursis, sest ema tegeleb sellega juba aastaid-aastaid), aga eriti tänu Yogasūtra lugemisele tekkis isegi pisut suurem huvi (niivõrd-kuivõrd ja teades mind: paljud huvid tulevad ja lähevad, aga kes teab...:)).
Ühtlasi leian, et kui siinse blogi lugejal on vähegi jooga-meditatsiooni vastu huvi, siis ehk annab see raamatust mingigi ülevaate ja ehk tekitab samuti huvi. Väärt raamat, ehkki kahtlemata mitte igaühele. Nõnda on kirjutatud ka raamatu tagakaanel: "Yogasūtra pole eneseabiõpik, mis hakib iidse tarkuse lääne inimesele sobivateks suutäiteks ja sisendab usku, et õnneni viib kiirtee. Vaimse "kiirtoidu" otsija võib selle raamatu südamerahus ostmata jätta. [...] Need, keda huvitab jooga tõeline olemus, võiksid seda baasteksti elu jooksul mitu korda lugeda." Kusjuures nii ongi. Endal tekkis ka kohe tunne, et see on miski, mida tahaksin kunagi veel lugeda ja oleks see minu raamat, oleks see juba tõenäoliselt siit-sealt alla joonitud (komme, mille sain auväärt professor Rein Einastolt, ehkki ilmselt ka ilma selleta oleks see joonimiskomme minusse süvenenud:)).

Niisiis.

Patañjali Yogasūtra 
Raamat koosneb neljast osast ja kindlasti tasub ära märkida u 60. leheküljelist põhjalikku sissejuhatust raamatusse - see on juba omaette väärtus. Samuti põhjalikud kommentaarid. Raamatu neli osa on:
I Süüvimise rajal - teksti sissejuhatus, teksti põhiterminid- ja teemad;
II Edenemise rajal - teekonna, vaimse arengu kirjeldus (st ilmselt kõige olulisem osa, sest eks teekond ju olegi kogu asja võti);
III Vägevuse rajal - "edukast enese ohjamisest tekkivad (ime)võimed";
IV Iseolemise rajal - "omamoodi kokkuvõte".

Jutumärkides on tõlkija/kommenteerija sõnastus. Tekst ise ilma kommentaarideta on võrdlemisi lühike. Minu lemmiksuutrad olid järgmised:


I Süüvimise rajal

Sissejuhatus
1.
nüüd juhatus yoga'sse
2.
yoga on meeletegeluse ohjamine
3.
nõnda leiab nägija püsi omaenda loomuses
4.
vastasel juhul saadakse samaks [meele] tegelusega

Vabanemine
17.
täielik teadmine koosneb kahtlusest, sisekaemusest, õndsusest [ja] minateadvusest

Ülimani jõudmine
42.
seal kus sõna, tähendus [ja] teadmine on meelepetteist segi paisatud, [toimub] samastumine eeldustega *
43.
[ent kus] mälu on puhastatud, oma loomus justkui tühja täis [ja] asi ise selgelt nähtav, [samastutakse] järeldustega *

* kommentaar minu enda sõnastuses; see need laused vajavad ilmselt kindlasti selgitamist, et mis mõttes "eeldustega" ja "järeldustega", sest ma ise oleksin esmakordsel lugemisel pakkunud pigem ümberpöördud varianti. Eeldustega on tegu selles mõttes, et KUI sõnad, tähendused ja teadmised meil omavahel segi ei läheks ja kui näeksime asju nii nagu need on (ehk "iseeneses"), siis puuduks ju ka igasugune tarvidus nt meditatsiooni-jooga jne järele - just selles mõttes on tegu eeldustega (umbes nii nagu sünd on eelduseks surmale). Omamoodi "järeldused" on need milleni inimene jooga-meditatsiooni käigus jõuab. Mis need "järeldused" on? Vat seda peab vist ise kogema (ja mitte, et ma seda kogenud oleksin, aga aiman).


II Edenemise rajal

Meeleplekkide vältimine
13.
kuniks on olemas juur, on viljadeks sünd, elu [ja] kogemused *

* minu enda kommentaar: mulle meeldis see sõnastus, ehkki hiljem kommentaari lugedes sain aru, et "sünd, elu ja kogemused" on miski, millest peaks justkui vabanema, minu jaoks aga on need - vastupidi - midagi ilusat ja positiivset ja mulle lihtsalt meeletult meeldis selle suutra sõnastus ja mõte nii nagu mina seda lugesin.

Yoga osad
41.
puhas tõelisus, virk vaim, keskendumine ühele, meeletajude võitmine ja enesevaatlus - see on yoga olek *
42.
rahulolus saab osaks ülim õnn
46.
kehahoid [olgu] kindel [ja] õnnis
47.
püüdlustest lahti lastes samastutakse lõpmatusega
48.
ei siis vastandid enam vaenujalal seisa
49.
selles seisnebki hingamise ohjamine, kui lahus seisavad sisse- [ja] väljahinguse kulg
52.
seeläbi hävib kõik, mis valgus varjas
53.
ning vaim suudab keskenduda

* minu kommentaar: siin on mu meelest hästi sõnastatud jooga 'definitsioon'.


III Vägevuse rajal

Yoga osad
1.
keskendumine köidab meele paigale
2.
seepärast ongi mõtluse tuum ühetaoline
3.
seepärast just ongi süüvimine see, kui järgi vaid asi ise [ja] [meele] oma loomus tühi
4.
[need] kolm üheskoos ongi enese ohjeshoid

Enese ohjeshoid
5.
sellest võidust [kerkib] teadmiste sära

Imevõimed
21.
kui keha ohjes hoida, siis muutub too hoomamisväe lakates nähtamatuks, sest valguseta silm ei seleta
22.
öeldakse, et niisamuti muutuvad hoomamatuks helid ja muu
24.
sõbralikkusest ja muust [tärkab] vägi
26.
valguse lätete valdamine toob teadmise, sellest mis ülipeen, varjatud [ja] kauge
47.
täiuslik keha on ilu, võlu, vägi [ja] teemanttugevus


IV Iseolemise rajal

Prakṛti seosed *
7.
yogin'ile pole toimimine valge ega must; teiste tarvis aga kolmetine
10.
ning algust [mälul ja meeleosistel] ei ole, sest elutahe on igavene

* minu kommentaar: st algaine(se) seosed

Muutused
12.
et loomuomaduste teed lahus seisavad, on olnul [ja] tuleval iseseisev loomus
13.
loomujoonte olemusest lähtuvalt on nad nähtavad [või] ülipeened
14.
et muutus on ainulaadne, on iga asi tõeline
15.
et teeradu on mitmeid, seisab sama asi kahes meeles lahus

Meele tegevus
23.
kõikvõimas on meel, millele annavad värvi nii nägija kui nähtav
26.
seejärel kaldub meel piki iseolemist vahetegemise sügavikku
27.
ent [meele] kuristikes on [meele] osiste tõttu [varjul] uued tuumad

Täielik vabanemine
32.
seepeale kui saavutatud on tegevuste sihid, siis lakkab loomujoonte muutumise voog *

* kommentaar: antud suutrad võivad siin kohati koguni liiga lihtsad tunduda, kuid raamatus on iga suutra kohta omaette põhjalik kommentaar, mis muudab teksti üllatavalt sisukaks ja mu meelest oluliselt huvitavamaks. Usun, et see sisukus peitub tõepoolest ka suutrates endis ja et tegu pole kaugeltki lihtsalt "kommentaatorite poolt pastakast välja imetuga" (vaid põhjaliku tekstianalüüsiga).
Näitena toon siin viimasena ära toodud suutra kommentaari (tegelikult on viimases osas 34 suutrat):
Kui kõik sihid (artha; vt I, 28, 42; II, 2, 18, 21-22; III, 45, 48; IV, 23-24, 34) on saavutatud, siis saab otsa ka kõik relatiivne, sealhulgas aeg ja ruum, lakkab muutumine (pariṇāma; vt II, 15; III, 9-13, 15-16; IV, 2-3, 14, 33). Vt IV osa 34. sūtra't. 
Kusjuures see oli üks lühemaid kommentaare. Igaljuhul kui tekst tekitas huvi ja/või oli "liiga lihtne", siis soovitan raamatut poes või raamatukogus sirvida. Ennekõike loodan, et ehk õnnestus mul natukenegi anda edasi seda teksti sisu ja stiili ja seega natukenegi ülevaadet tekstist endast.
Ja - last but not least - loodetavasti tekitasid need lõigud lugejas pisut häid-meditatiivseid mõtteid ja andsid pisut lugeja vaimule midagi juurde, et ennast pisut uue nurga alt analüüsida - muidugi mitte üle analüüsida, aga tervemõistuslikult pisut endasse piiluda - see, ma usun, on alati kasulik:)

* lisaks "lakkab loomujoonte muutumise voog" - läheb see hästi kokku vaatega füüsikas (kui nüüd kaugeid paralleele tõmmata), mille kohaselt hajub universumi paisumine miljardite-miljardite aastate pärast (vist koguni üle kümne miljardi aasta pärast kui õigesti mäletan) üheks ühtlaseks tühjaks massiks kus "sündmusel" ja "ajal" kui sellisel pole enam tähendust, sest sisuliselt pole enam midagi, mis millelegi reageeriks või jõudu/gravitatsiooni omaks. Kõik on laiali hajunud. Minu kui võhiku umbkaudne kirjeldus. Brian Cox sõnastab seda nõnda:

Universum ja inimteadvus ON imeline, kas pole!?!


Lõpetuseks. 
Ja pisut (aga ehk mitte oluliselt) teine teema: vaatasin täna seda filmi:

Silver Linings Playbook (2012) - ja ma pean ütlema, et see oli suurepärane film! Soovitan! :)


Maa-sarnane planeet 

Viimasel ajal olen taas pisut pr keelt käsile võtnud ja sattusin telefoni näppides (üldiselt kasutan telefoni vaid helistamiseks, sõnumite saatmiseks ja aeg-ajalt meili vaatamiseks, üsna harva millekski muuks) ühele Le Monde'i artiklile. Sama asi vikipeedias. Ühesõnaga eile (23. juulil 2015) avastati u 1400 valgusaasta kauguselt Maa-sarnane planeet. See planeet tiirleb u 6. miljardi aasta vanuse tähe ümber (meie Päike on u 4,5 miljardit aastat vana), samuti on planeet suurem ja vanem ja nagu aru sain, siis tõenäoliselt võib seal ka vett leiduda:
"Elle est donc pile dans la zone habitable, celle où de l’eau liquide, indispensable à la vie, aurait des chances d’être présente."
- vähemalt nii paljukest ma oma A2-'frenchiga' välja lugesin, ehkki kaugeltki mitte kogu artiklist ma aru ei saanud - aga nii ju õpibki! :)
Igaljuhul mu meelest ilgelt põnev teema. Jah, meie tehtud lennumasinal kuluks (vikipeedia andmetel) sinna minemiseks u 26 miljonit aastat ja sisuliselt on minu arvates igasugune tähtedevaheline inimeste reisimine sisuliselt välistatud (Marsile u 8 kuud; Pluutole läks tänu Jupiteri gravitatsioonitõukele u 9 aastat, mis siis veel teistest päikesesüsteemidest rääkida!), va kui ei avastata-leiutata mingit nippi seoses nonde ussiaukudega (wormholes) vms - ma pole sellega kursis, aga peaks olema teoreetiliselt võimalik - AGA ikkagi ju põnev ja oleks ilgelt lahe KUI kusagilt mingi elu avastataks!!!?!
Stephen Hawking, va (heas mõttes ja võib-olla põhjusega) kriitik (à la "nad hävitavad meid ära") on viimasel ajal selle poolt, et universumist elu otsida.

Selleks korraks aga kõik ja järgmise korrani.
Olge rõõmsad!

No comments:

Post a Comment