Wednesday, June 8, 2022

Silver Teinbas - Sada ja üks luuletust I (1-25) [1/4]

(1)  

* vaimu aristokraatia * 

 

kui astud, siis hää küll – astu

julgesti!

                        üle

teispoole rahu-

                        rahnu

milline vaade avaneb säält!

tormine meri – su

sügavaim sisemus

            sa – sügavaim

                        kuristik

            sa põhjatuim!

                        peegeldus

hukk ja pääsetee

teispoole iseennast – sa vaimu

                                   grand seigneur!

 

 

06.01.2015


 

(2)  

luuletus

 

*

Iga silmasära

iga südamest tulev sõna

ja äratundmise naeratus

 

koduukse lävel

hooliva kallistuse ootel

 

 

**

Olen, helisen ja unelen

 

kasvatan tiivad

seejärel juured

ja tõusen lendu

 


***

Sa

mu isiklik kodu

 

mu päeva- ja ööhoidja

õhtu- ja hommikusoojus

 

ja tahe

maailma päästa.

 

 

24.09.2015



(3)

***

 

elul on pühaduse hõngu

kui kingid armsamale lille

                        seda noppimata

teda noppimata

kingid hoole

            kingid elu

                        hoiad hetke

                                   igavikus

                        & hingerahus

            on elul

pühaduse hõngu.

 

 

06.08.2016




(4)

***

 

Jumal nutab koos minuga

vahel õnnest,

vahel kurbusest.

 

Pisarad

            nagu pilved

katavad noorkuu

kaitseks ja armastuseks

langeb eesriie

            armastajaile.

 

Ja Jumal

naeratab koos minuga.

 

 

22.08.2016




(5)

***

 

iial ei tea,

milline masin saab

            sinu lemmikuks

ühtäkki

kõik masinad

tõmbavad endasse

 

ka loomad on masinad,

            arvas descartes

kõik inimesed on masinad,

            arvas dawkins.

 

 

06.04.2020

 


(6)

***

 

Voodi on meie meri,

kus ujuvad pinnale hinged,

mis päevadest väsinud;

 

voodi on meie äratus

enne sügavat und

– see üürike

selgusesähvatus.

 

 

19.04.2020




(7)

hommikukohv

 

Varajased

 

            hommikud  on alati

pisut

            jäigad ja nurgelised,

 

kuid kohvitassid

teevad need

pehmeks ja ümmarguseks.

 

 

26.04.2020



(8)

***

 

alati on aega

vajuda põhja

uppuda

elu üle naerda

mõelda viimase dringi üle

            viimase sigareti üle

(kui peaksin kord ühe kasuks otsustama,

ja ma isegi ei suitseta!)

 

ja kummalisel kombel

pole kunagi aega

kui oled äsja ärganud

pühapäeva hommikul

mõned read mõtetes ootamas

                        kirja panemist

                                   hoiad neist kinni

ronid samal ajal kirjutusmasina juurde 

            haarad

läbi unisuse vahutavaid sõnu

sõna sõna haaval

 

ja su viimane soov paistab olevat,

et neil hommikutel

oleks piisavalt aega.

 

 

09.05.2020

 


(9)


Sul õhtul lilli kinkisin

 

Rahulikult kaarjas kuusirp

katab su silmalaugu

                        südaöösel

            ja kui silmad lahti teed

            paistab sinus päike

 

hinge toitvalt see valguskiir

sosinas, mida lausud

                        hommikul

            unehäälel otsib teed

            mööda salakäike:

 

„Tere ööd, mu kallis. Kuidas magasid?“

küsid uniselt. Ja su kõrval lebab lillekimp.

„Mu kallis, ma unenäolt sind tabasin

ja ei suuda uskuda, et juba koidab hämarik!“

 

 

06.12.2020

 

(10)

***

 

Tunnen, kuidas mu standardid hakkavad alla käima.

 

Nimelt.

Loen Bukowskit.

Ja mõtlen, et täiesti tore oleks kaheksakümne aastasena magada kaheksateistkümne aastase tüdrukuga. Või teha seda varem – näiteks siis, kui olen ehk samuti piisavalt tuntud. Või siiski vanema tüdrukuga kui kaheksateistkümnesega.

 

Näen, kuidas miski minus hakkab nende mõtete peale jälle tõustma ja et on siiski veel lootust. Võtan nahkkaantega märkmiku ja haaran sulepea järele.

 

 

Peagi kaob Bukowski. Kaovad ka tüdrukud. Sünnib uus maailm.

 

 

15.01.2021



(11) 


 kirg

 

„Gustaf.“

„Jah, Deana?“

„Tead, ma ei jaksa enam käia. Mitmesajas ring see meil ongi? Aga samas nagu jaksan ka. Oleme ju igiliikurid.“

„Jah. Mõistan. Oleme.“

„Jah.“

Nad jalutavad edasi. Päike näib igavesti tõustvat ja seejärel uuesti loojuvat.

„Samas,“ ütleb Gustaf. „Vähemalt ma nüüd vist aiman, mida Sisyphos võis tunda.“

„Jah, seda küll,“ vastab Deana pisut kurbliku naeratusega. „Vähemalt juttu meil jätkub. Ja vahel ka vaikust.“

Gustaf noogutab.

 

Nõnda jalutavad nad edasi. Üksnes Jumal, juhul kui too tõepoolest eksisteerib, teab seda, mitmes ring neil parasjagu läheb. Võib-olla seepärast oligi Maakera ümmarguseks loodud, et see eales otsa ei saaks.

 

 

18.01.2021



(12)

***

 

9 tundi und.

jälle - minul.

 

„mõnus,“ ütleb ta selle peale.

 

ööd on mulle tihtilugu tüütud, ütlen vastu.

eriti õhtuti - tahan, et oleks juba hommik.

et saaksin oma asjadega tegeleda - see aga,

neetud, eeldab korralikku und.

 

tema on samal ajal loengus

ammu ärkvel

kursused ja seminarid,

toimetused …

 

„mõnus,“ ütlen ma.

 

ja rooman oma kohvitassi

ja kirjutusmasina juurde.

 

 

22.01.2021



(13)

***

 

Mõtle läbi ette antud sõnade 

mõtle läbi ja lõhki 

mõtle sõnade ja mõtete otsteni välja 

mõtle üle ja ümber

mõtle ja ütle

kahtle ja kisu katki 

rebi ribadeks …

 - nagu iga inimene mõtleb end vahel

   lisaks läbimõeldusele kord ka pisut

ummikusse 

& vahel katki. kogemata. läkski.

 

   - kui ja siis ja kusagil vahepeal - 

 

koost korduvad korraga 

järjest ja korratult

tähendused tuhastuvad 

tuhandeks tunneteks 

kaovad kaosesse 

suurtesse suudlustesse 

leiutad lõpuks laitmatult 

 

olevikku haaravat tunnet. 

 

 

23.01.2021

 


(14)

***

 

Mõttelt mõttele hõljudes

muutud ingliks mu kõrval

 

olemise ja olematuse piiril

püsib kogu mu armastus.

 

 

27-28.-/31.01.2021



(15)

Kuutüdruk

 

„Kas sul õli on?“

„Vist küll. Ma ei tea.“

Teen külmkapi ukse lahti.

„Ma mõtlen massaažiõli.“

Võtan välja ja ulatan talle

kookosõli purgi.

„See sobib ka,“ ütleb ta naeratades.

Tal on ilusad pikad juuksed

ja ta nahk on pehme. Nii pehme.

Ja nii sile. Sile.

 

Me räägime usaldusest.

Ma määrin ta seljale kookosõli

 – see imendub õrnalt ta naha sisse.

Ta ütleb, et tahab mulle ka

massaaži teha.

           

 

Praegugi on ta keha mu silme ees.

Ideaalne noore naise keha.  

Silitan ta kõhtu. Suudlen ta naba.

Lähen alla poole. Pisut teravust.

Üles tagasi tulles vaatan talle silma.

Meie vahel on soojus.

Ta huuled on niisked

ja ta juuksed on mu padjal.

 

           

 

Ühel hetkel tõusen püsti

ja võtan lonksu kohvi.

„Ma ei taha, et see öö

veel läbi saaks.“

Ta noogutab ja vaatab mind.

Mu tekk on ümber tema keha

– see on võtnud tema kuju.

 

Tekil on kujutatud linnupuure

ja linde, kes on puuridest väljas.

Vabadus. Suudlus.

 

„Mm. Kohv. Sa maitsed kohvi järele.“

Suudlen teda veel.

 

Hommik on veel kaugel.

 

*

 

Ma ei arvanud, et see hommik eales kätte jõuab,

mil ma mõtlen, et ma sind vist enam ei näe.

 

01.02.2021

 

 

(16)

***  

 

Iga sõna taga

on jõud,

aga mitte nii tugev, kui arvatakse;

mõjuv sõna peab olema

ootamatu,

mitte aga midagi, mida valvatakse.

 

 

07.02.2021



(17)

 Kahe maailma vahel  

 

„Mida sa teed?“

„Ma kontrollin keeret,“ ütles tüdruk. „Üle ühe meetri on see ju kindlasti.“ Tüdruk vaatas poisile otsa. „Seelikukeeret,“ täpsustas ta naeratades. „Näed.“

Poisiohtu noormees jälgis, kuidas Anni temast pisut eemal ümber iseenda ringe teha keerutas. Tuul noore neiu seelikusahinast sasis vaevumärgatavalt Markuse tumedaid juukseid.

Tüdruku pilk oli tõsine ja keskendunud. Ta kontrollis oma seeliku keerlemist. — See kõik oli talle sel hetkel väga tähtis.

Anni võis olla heal juhul kahekümne ringis, kuid praegu tundis ta end nooremana. Palju nooremana.

Ta jälgis, et see tumesinine seelik võtaks tema ümber täpselt sujuva ringi ja et seeliku kaar liiguks õhus just parajal määral pisut üles ja seejärel pisut alla. Nagu muusika. Kuid muusikat ei olnud: oli üksnes vaikne sahin ja Markuse ainitine pilk, kui ta tüdrukut vaatas.

Markus oleks tahtnud Anniga liituda, kutsuda ta tantsule – sest mida muud see vaatepilt oligi kui üks tants – kuid ta kartis tüdruku tegevust katkestada. Markuse jaoks oli see seni üks hapramaid hetki tema elus ja ta ei tahtnud seda rikkuda. Tema ees avanes pilt ideaalsest, peaaegu kosmilisest liikumisest, mis sarnanes planeetide liikumisele – pöörlemisele ja tiirlemisele üheaegselt; ja kangas oli rõngaks Saturnile.

Anni võttis hoo maha. „Teeme nii, et mina olen Saturn ja sina oled Jupiter,“ ütles ta ja nägi sel hetkel poisi silmis pilku, mida ta seletada ei osanud.


09.02.2021

 

(18)

Su minevik on sõnu täis  

 

… ja vahel võib vesi

haarata kõri ümbert valusamini

                                   kui sõnad.

 

 * *

 

Su sõnad aurasid pakase käes, kui

seda ütlesid. Ja siis toda ütlesid.

Ja siis kui Sa karjusi…

Mul jäi hing kinni – Su sõnadest.

Nõnda muutusin ma sõnatuks.

Järk-järgult. Sõnadest sõnatuks.

Ja Sina olid mu igikestev talv.

 

Mu silmad hakkasid kipitama. Ja

viimaks sulgusid ka need – Su ees.

Ja minu sees: ei näinud ega kuulnud

ma enam midagi – peale Sinu, peale

Su sõnade. Nende karjuvate sõnade.

Ja lõpuks – iseenda.

Me olime sulanud kokku;

ja kasvanud lahku.

 

Ja vähehaaval sai minust Tema – see

naine, kes igatses vee järele…

 


 

 * see naine *

 

Ta oli tulnud läbi inimeste

ja läbi metsa,

läbi klaasist kujude,

            kelle üks pool oli läbipaistev

            ja kelle teiseks pooleks oli peegel,

see mõradega peegel,

mõrvadega peegel;

 

ta oli tulnud

läbi klaasist tujude,

            mille üks pool oli kirglik,

            ja teine pool: külm, kalk,

ja vahelduv – nagu kaste, mis ei

kasta, vaid kahandab.

 

klaasikillud purunesid tema jalge all,

ja peegeldasid ta näo lõhki.

ajapikku muutus ka tema

läbipaistmatuks.

---

 

Ta oli tulnud

läbi klaasist metsa,

            läbi klaasist inimeste,

            ja lõpuks jõudnud järve äärde.

Ja ta teadis, et järve taga on meri.

 

 

 * *

 

Tema varbad puudutasid vett.

 

Silmapiiril noore naise siluett,

kes kadumas ookeani taha.

 

*

Kui ta läbi vee ja metsa

                        tagasi ellu astus,

polnud tal kaasas midagi

                                    peale tahte

ja peos kuivanud kivide.

 

Need kivid olid käinud läbi vee

ja jõudnud nüüd naise soojade

pihkude vahele.

 

Ta oli tundnud, et peab millestki

kinni hoidma. Füüsiliselt. Saagu

selleks siis kivid. Ta ei uskunud,

et need kivid ta lõpuks tagasi

toovad

ja tema sõrmede all ära kuivavad. 

 

Seejärel kuivas ka tema kleit. Ja

                                   ta ise.

Ta ei tahtnud enam olla üks,

ega teine,

ega see, kes on sõnu täis. Vaid

keegi, kes nüüdsest oma rada käib.

                        Ja kõik. Kõik!

Kõik

hoolimata sellest, et keegi kord

                        ta hinge kallal käis.

 

Üks võimalus veel, mõtles ta. Ja koju

jõudes pani ta kivid oma ehetekarpi.

 

„Need on ajast, mil ma igatsesin vee järele.

Aga enam mitte. Ammu enam mitte.“

 

 

13.02.2021



(19)

***  

 

Olin kinni maailmas,

mis oli

üks või teine.

Või kolmas.

Aga mitte kunagi midagi,

            midagi… muud?

 

Nõnda ei ole ma täna see,

            kes olin eile,

vaid alati ka midagi

                        – uut.

 

            *

Suudled pinnast,

maad oma jalge all – tänutundest,

pisaraini liigutatud – sest

mõistsid pääseteed sest kaotusest

  mis elu alati

tabada ju võib. 

 

Nõnda lõplik. Nõnda lõplik.

Enam pole miski lõplik.

 

 

14.02.2021


(20)

isemoodi unistaja

 

Kirjutada – ja olla iseenda

suurim kriitik, ja oma püüdluste

suurim uskuja;

ja unustaja – kui unustada end

kirjutama.

 

 

11.02.2021



(21)

***

 

kurbuse kohtlased küljed

raamivad su kinni

ja moodustavad su ümber

            udu-uimastava puuri,

millest sirutad välja käe,

et haarata saabuva une järele

ja avada see ainuvõimalik uks

                                    

noh, homsele.

 

14.02.2021

 


(22)

 ***

 

Sa olid oma sõnadega mu silmad

lõhki ja kitsaks triibuks kriipinud

nagu kassil;

ja nüüd olen ma sunnitud elama

kassi elu

kes käib üksnes õhtuti väljas.

 

aknalaudadel istumine ja katustel käimine

on mulle juba harjumuspäraseks saanud

 

nüüd pelgan ma äikest ja valju häält

 

ma ei talu õhtusel ajal lambivalgust

ega teisi inimesi

ega sind

välja arvatud juhul,

kui mulle süüa antakse

ja pärikarva pai tehakse

 

ka lõua alt sügamine

on saanud täitsa toredaks

 

varsti õpin ma nurrulöömise ära,

aga selleni läheb veel

väga-väga kaua aega –

võib-olla teises elus.

 

ma usun,

et neid elusid on mul veel järel

kaheksa.

 

 

22.02.2021


(23)

vanglad

 

need vanglad kõik 

            on ühtemoodi

 

sõnavanglad

suhtevanglad

kohvivanglad,

 et pea ei valutaks

ajavanglad

igavese-homse vanglad

vihmavanglad

liigse kuumuse vanglad

üksildusevanglad

otsatu tähelepanu vanglad

unetute ööde vanglad

lõputu magamise vanglad

 kui homne tuleb ja tuleb

 ja kunagi kätte ei jõua

jõuetusevanglad

tahtevanglad

 kui tahad ja tahad

 ja iialgi ei saa

saamatusevanglad

kohatu käitumise vanglad

pisivigadevanglad

ja suurte vigade vanglad

kohavanglad

ja sisevanglad

kus kõik

saab vanglaks.

 

 

24.02.2021


 (24)


inimene peeglis

 

Su silmade ümbrus peeglis,

                                    su nägu:

su välikosmose igavene peegelpilt

                        pealtnäha ajatu;

päev-päeva-järel-pilgul peeglisse

                        sa paistad

päikeseviisi kindel

nagu homne päev

 

hommikune pilguheit peeglisse

su silmade ümbrus hajub,

                                   kajab

kusagile päevade ja aastate

ja aja taha

                                    jääd

sina

piltilus;

kadumatu

usk su silmis.

 

25.02.2021 

 


(25)


? !

 

Mu sõnad imbuvad su naha alla

            tungivad su sisse

ja vajutavad sinusse küsimärgi,

mille alumises osas tunned ära

                        end läbistava

     augu

            ja ülaosas näed kuusirpi

ja inimese alakeha

ja selja kumerusi …

 

tunned end minuga

                        ellu ärkavat

ja seda, kuidas küsimusest saab

südametuksete kiirenedes

hüüumärk,

mille ülaosa

            võtab sult sõnad

ja alaosa

            täidab tühimiku

                                   punktiga.

  

26.02.2021


No comments:

Post a Comment